sunnuntai 15. huhtikuuta 2012

Lepiä mielelle ja keholle

Hei hou.

Niinkuin viime postauksesta kävi ilmi, on ollut aikamoinen stressitila päällä niin päässä kuin kropassakin. Eilen heräsin aamulla aikaisin ja menin salille, siitä sitten suoraan töihin.  Melkein 9 tuntia tuli painettua duunia (12.45-21.30)  ja ei ollut mikään kaikkein iisein päivä kyllä kyseessä. Kyllä taas muisti mitä se kiire ja ruuhka-aika ravintolassa meinaa... uuf.

Välillä oli sellainen olo, että teksisi mieli tunkea porkkanat korviin ja mennä siivouskomeroon tekemään hengitysharjoituksia.

Jalkoihin koski salitreenin jäljiltä koko päivän, varmaan koska palautuminen ei päässyt oikein vauhtiin. Lisäsin sitäpaitsi painoja hauiksissa ja kokeilin jalkaprässissäkin isompaa painopakkia mutta siinä vaiheessa kun lonkasta kuului inhottava lonksahdus kun puskin prässiä hampaat irvessä niin laitoin painot takaisin entisiin :D

Kymmeneltä kun pääsin kotiin, olisin voinut kaatua suoraan sänkyyn. Väsymyksestä huolimatta nukuin levottomasti. Aamulla jalkoja särki edelleen ja kroppaa tuntui olevan todella jumissa. Sydän hakkasi ja ajatukset vaan pyörivät päässä.. Pieni kävelylenkki raittiissa ilmassa helpotti hieman oloa. Iltapäivällä pakkasinkin sitten laukkuni ja hyppäsin VR:n matkaan.

Maanantai ja tiistai on koulusta vapaata, joten päätin tulla Kiteelle äitimuorin luo pariksi päiväksi lepuuttamaan päätä ja kehoa. Voi sanoa, että olo on sellainen, että käy henkisesti ja fyysisesti jotenkin ylikierroksilla. Nyt rauhallisesti paripäivää, niin eiköhän tämä tästä... Keskiviikkona sitten takaisin Joensuuhu toivottavasti uusissa voimissa.




Kävi tässä mielessä sellainenkin mahdollisuus kuin ''ylikunto''.. Luin netistä että oireisiin kuuluu mm. seuraavaa:

''Ylikunnosta puhutaan usein kilpaurheilijoiden yhteydessä, mutta siihen voi joutua myös kuka tahansa aktiiviliikkuja sekä myös satunnainen liikkuja. Tällöin kehon puolustusmekanismi ei ole parhaimmillaan, ja infektioriski kasvaa. Fyysisesti ylirasittunut henkilö on herkempi myös henkisesti, jolloin ahdistuneisuus ja alakuloisuus lisääntyvät.

Akuutti ylikunto voi tulla yhden tai muutaman erittäin kovan treenin jälkeen. Siihen voi joutua myös silloin, jos on treenannut liian monena perättäisenä päivänä ilman kunnollista lepoa. Kehon energia- ja nestetasapaino on myös silloin yleensä järkkynyt, mikä heikentää kehon puolustusjärjestelmää.
Tällaisen ylikunnon perusoireita ovat leposykkeen nousu, väsymys ja usein nuhantapainen olotila, joka johtuu limakalvojen ärsyyntymistä, ei varsinaisesta flunssasta.

Jos kovan liikuntaharrastuksen lomaan tulee lisänä vielä henkisiä ponnisteluja, esimerkiksi opiskelu- tai työkiireitä, ihmissuhdeongelmia tai muuta henkistä rasitusta, niin kokonaisrasitus lisääntyy entisestään. Elimistön tasapaino järkkyy entisestään. Keho siirtyy ylirasituksen puolelle, vaikka fyysinen rasitus ei olisikaan entisestään koventunut. Tällöin fyysistä rasitusta tulisi keventää ja yrittää hoitaa muut asiat kuntoon.



Liiallinen treenaaminen ei todellakaan paranna tuloksia, päinvastoin. Jos tunnet olevasi epätavallisen väsynyt, paikkoja särkee tai sinulla on kuumetta, lepää. Usein käy niin, että olo paranee hyvinkin nopeasti ja sallii esimerkiksi työnteon vallan hyvin. Liikuntaa kannatta silti vielä siinäkin vaiheessa välttää. Kuumeen jälkeen tulee odottaa niin kauan, että tuntee itsensä täysin terveeksi ennen kuin lähtee treenaamaan.



Ylikunnon tyypillisiä oireita
  • korkea leposyke ja/tai korkea palautumissyke
  • yleinen väsymys ja liikkuminen ei innosta
  • väsyy treeneissä entistä nopeammin
  • voimatasot alkavat laskea
  • koordinaatio heikkenee
  • unensaanti heikkenee tai yliuneliaisuus
  • ruokahalu heikko tai valtava, ei normaali – oudot mielihalut ovat tavallisia
  • voimakas jano tai janottomuus
  • psyykkisesti ylikierroksilla tai masentuneisuutta, flegmaattisuutta
  • useat flunssat tai jatkuvaa kuumeilua
(teksti: http://kiloklubi.fi/artikkelit/Ylikunto-voi-vaivata-tavallistakin-liikkujaa )


Kellään kokemuksia ylikunnosta? Onko oireet tällaisia?



Ps. Huomasin tänään että pyöräni takakumi on puhki :( YAAR. On mennyt kyllä tuohon rotteloon jo melkoisesti rahaa... Ostin siis vuosi sitten tuon Tunturin rotiskon viidelläkympillä, johon olen ostanut jo kolme pyörän lukkoa (n.10 euroa per kipale) ja kesällä vaihdatin siihen etupyörän (14 euroa) koska se oli puhjennut.

Nyt, mietiskelen tässä, ostaakko kokonaan KUNNOLLINEN uusi pyörä, vaiko paikkauttaa vain takakumi ja painella menemään vanhalla rottelolla..?

5 kommenttia:

  1. missä on maksanut etupyöränvaihto vaan 14e? joensuusta vastaavaa paikkaa just etsin koska molemmat renkaat hajalla..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pyöräkellarissa kävin viimeksi takarenkaani vaihdattamassa. Se on siinä Koskikadulla, lähellä kirjastoa :)

      Poista
  2. Moi! Eksyin sun blogiin ja aattelin nyt heti kommentoida, mulla on joitain kokemuksia tosta ylikunnosta. Huomaan ite just unettomuutena, jos treenaa liikaa. Varsinkin jos ei oo syöny tarpeeks. Ylensä liikkuminen silti innostaa... Mut voimatasot on just sillon tsoi alhaalla ja sen huomaa esim. pumpissa tosi helposti. Sit on vaan pakko lepää pari päivää, muuten tuun aina ihan oikeesti kipeeks, vastustuskyky varmaan laskee. Joskus olin yleisurheiluohjaajien koulutusleirillä, jossa liikuttiin kahden päivän aikana ihan reippaalla tasolla semmonen 10-11h viikonlopun aikana ja nukuin tosiaan tunnin seuraavana yönä että joo, voi tulla hetkellisestä rasituksestakin. :D Oon ollut nuorempanakin (n. 13v) ylikunnossa yu-treenien takia, vaikkei ne nyt mitään tapporääkkiä ookkaan.

    Monesti kun on ollut pari ylikunto-päivää kaikki asiatkin alkaa stressata ihan hirveesti vaiks ei ois mitään stressattavaa. Ajatukset kulkee ympyrää ja ei rauhotu ollenkaan, mikä on varmaan kaikist kamalinta. Mut siis lepää ihmeessä! Välillä tarvii kunnon palautumista vaikkei ylikunnossa oiskaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti kommentistasi! :) Tosiaan, lepo on yhtä tärkeää kuin treenaaminenkin, se vain tulee monesti unohdettua... Itsekin kun omaan sellaisen luonteen, että kun treenataan niin treenataan kunnolla. Nyt olo on tuntunut paljon paremmalta, kun maltoin eilen ja tänään vain käydä kävelylenkillä.

      Poista
  3. Kyllä minullakin joskus tulee ylikunto-oireita, lähinnä aamun leposykkeistä sen aina huomaan ensimmäisenä, ja sitten lepoa. Yleensä en päästä siihen vaiheeseen, joskus sitten lipsahtaa helpommin. Tietysti myös henkinen stressi vaikuttaa.

    En muista nyt mikä on tieteellinen selitys sille, että hurjan kovasta maksimikestävyysharjoituksesta tulee helposti masentunut olo seuraavaksi aamuksi/päiväksi - muistan vaan, että itse hämmästyin kun sen tiedon löysin, koska olin asiaa niin usein ihmetellyt. Jotenkin se pudotus on niin hurja, kun ensin lentää ihan taivaissa endorfiinihumalan takia, ja seuraavana aamuna rypee jossain mielensä mutalammikoissa. Mutta sille on ihan oikea selitys olemassa, ja ilmiö on todellinen, eikä vain omaa kuvitelmaa.

    Itse ajattelen nykyisin, että yksi kova spinning viikossa ja muut kevyempiä harjoituksia - vauhtikestävyyttä, voimaa, peruskestävyyttä. Ja lepo tosiaan on tärkeää - jokainen harjoitus kuitenkin rikkoo elimistöä, ja kehitys tapahtuu sen korjaantumisen kautta, eli se on aina sama prosessi ja vaatii myös lepoa. Samoin venyltelyä ja hierontaa.

    VastaaPoista